Oznaki zużycia świec żarowych

Świece żarowe jakie występują w silnikach wysokoprężnych (popularny diesel) mają zazwyczaj bardzo długa żywotność. Jednak jak każda rzecz stopniowo ulegają zużyciu. Jakie znaki świadczą o zużyciu świec żarowych?

Najczęściej pierwszą wskazówka, że cos jest nie w porządku jest zapalona kontrolka silnika na desce rozdzielczej. W tym momencie najlepszym wyjściem jest jak najszybciej zabrać samochód do warsztatu w celu właściwej diagnozy i serwisu. Jednak zaświecenie się lampki kontrolnej silnika może być spowodowane przez bardzo wiele mniej lub bardziej groźnych usterek. Jedną z nich mogą być zużyte świece żarowe.

Problem z rozruchem silnika

Najczęstszym objawem jest trudność z rozruchem silnika. Dzieje się tak dlatego, że przy niskich temperaturach, bez prawidłowych działających świec żarowych, komora spalania nie może rozgrzać się do temperatury wymaganej do zapłonu i uruchomienia silnika. Jeśli akumulator jest sprawny i paliwo jest odpowiedniej jakości to przyczyną takiego stanu rzeczy mogą być właśnie źle działają świece żarowe.

Wypadanie zapłonu

Kolejnym objawem może być wypadanie zapłonu. Co prawda wypadanie zapłonu może być spowodowane także problem z jakością paliwa, sprężaniem lub wtryskiem. W komorze spalania musi być bardzo wysoka temperatura aby mógł nastąpić samozapłon. Ciśnienie sprężania oraz świece żarowe są odpowiedzialne za ciepło w komorze spalania. Jeśli świece żarowe są uszkodzone, komora nie jest w stanie osiągnąć wymaganej temperatury.

Nierówna praca silnika na biegu jałowym

Nierówna praca na biegu jałowym powodowana może być też przez zanieczyszczenie świec nagarem lub uszkodzenie jednej lub nawet kilku świec żarowych. Wraz ze spadkiem temperatury silnik będzie coraz trudniej uruchomić. Po uruchomieniu zaś będzie nierówno pracował na biegu jałowym oraz emitował białe spaliny z rury wydechowej przez kilka minut.

Większe zużycie paliwa

Świece żarowe są odpowiedzialne za zapewnienie dodatkowego ciepła w komorze spalania.  To właśnie temperatura obok jakości paliwa mają największy wpływ na efektywność spalania. Paliwo w komorze spalania powinno być spalane w całości. Jeśli wymagana temperatura nie zostanie osiągnięta z powodu usterki świec żarowych lub jej niepełnej sprawności wydajność silnika będzie ograniczona i będzie on musiał ciężej pracować. To właśnie wpłynie negatywnie na wydajność spalania.

Biały dym

Biały dym z rury wydechowej pojawia się właśnie wtedy gdy nie ma wystarczającej ilości ciepła aby spalić paliwo. To właśnie te niespalone cząstki paliwa wydostają się z rury wydechowej w postaci dymu. Zazwyczaj wyczuwalny też jest intensywny zapach oleju napędowego. Oczywiście dopóki silnik się nie rozgrzeje biały dym nie jest niczym nadzwyczajnym. Oprócz oczywistych przyczyn białego dymu takich jak niska prędkość obrotowa silnika, słabe sprężanie lub nadmiar powietrza w układzie paliwowym. Jeśli po rozgrzaniu silnika nadal występują biały dym to może być to spowodowane usterką wtryskiwacza, opóźnionym czasem wtrysku lub zużytą pompa wtryskową.

Czarny dym

Czarny dym z kolei spowodowany jest nadmiarem paliwa a za małą ilością powietrza. Oznacza to, że albo do mieszanki dodawana jest zbyt duża ilość paliwa, albo nie jest dostarczana wystarczająca ilość tlenu aby spalić to paliwo. Uszkodzenie świec żarowych może właśnie zakłócić ten proces.