Sprawdzanie i uzupełnianie stan oleju w silniku

Olej silnikowy pełnie bardzo ważną funkcję: redukuje tarcie, chłodzi, uszczelnia tłok w cylindrach a także zabezpiecza elementy metalowe przed korozją. Silnik cierpi zawsze gdy oleju jest za mało ale też gdy jest za dużo lub jest niewłaściwej jakości. Niestety ale skutki naszych zaniedbań w tym zakresie mogą ujawnić się dopiero po dłuższym czasie, chodź niektóre mogą od razu. Czasami wydaje się, że nic się nie dzieje chociaż jedliśmy na resztkach oleju. Jednak zawsze odbija się to negatywnie na silniku, mimo, że pozornie nic się nie dzieje.

Wymiana oleju co jakiś czas to za mało. Musimy regularnie kontrolować stan oleju. Obecnie nawet nowoczesne silniki charakteryzują się duża skłonnością do spalania oleju, zwłaszcza gdy jest to nowy silnik i musi się „dotrzeć”. Po za tym olej spala się cylindrach, odparowuje a także czasami wycieka. Najczęściej ubytki są na tyle małe, ze nie trzeba uzupełniać go pomiędzy przeglądami ale niestety nie zawsze się tak dzieje. Zużycie oleju znacznie wzrasta gdy jeździmy ostrzej lub gdy ciągniemy ciężka przyczepę. Wtedy okazuje się, że silnik nagle wziął znacznie więcej oleju niż zwykle. Trzeba wiec pamiętać o tym, aby regularnie kontrolować stan oleju. Najlepiej wyrobić w sobie taki nawyk aby regularnie dokonywać kontroli stanu oleju.

 Jak sprawdzać olej?

Najlepiej olej sprawdzać przed uruchomieniem silnika. Można też po kilku minutach od jego wyłączenia. Trzeba pamiętać aby samochód stał na równym podłożu. Wyciągamy bagnet olejowy, wycieramy go szmatką lub papierem niepozostawiającym kłaków, a potem wsuwamy na miejsce. Dopiero po takim przygotowaniu wysuwamy ponownie bagnet i wtedy możemy sprawdzić stan oleju w naszym silniku. Właściwy stan to jest ¾ na wskaźniku.

Przy okazji warto zwrócić uwagę nie tylko na ilość oleju ale także na kolor, ewentualne zanieczyszczenia i również zapach. Niepokojąca jest intensywna woń paliwa. Jest to bardzo niebezpieczne zwłaszcza w dieslach z filtrami cząstek stałych gdzie może dochodzić do bardzo groźnego dla silnika rozcieńczania oleju silnikowego olejem napędowym (paliwem).